Ilmasota
1939 -1944
Talvisota oli Suomen ilmavoimien ensimmäinen todellinen tulikoe. Lähtökohtatilanne oli erittäin hankala, sillä ilmavoimien useista esityksistä huolimatta valtio oli laiminlyönyt lentokalustonsa materiaalisen valmiuden. Erityisesti torjuntaan pystyvien hävittäjäkoneiden määrä oli hälyttävän alhainen. Ilmavoimien koulutus ja taistelutahto olivat sen sijaan korkealla tasolla. Suomen ilmavoimat oli ensimmäisenä maailmassa ottanut vuosien 1934 ja 1935 aikana käyttöön modernin osastotaktiikan, jonka muut maat omaksuivat vasta sotakokemusten myötä. Suomalaishävittäjät lensivät väljissä pareissa, joissa koneiden välinen etäisyys oli 100 -150 metriä, ja parvissa parien välinen etäisyys oli 300 - 400 metriä. Taidollisina lisäetuina olivat systemaattisesti harjoitellut ampumatarkkuus ja koneen täydellinen käsittelytaito.
Neuvostoliitolla oli noin 1500 taistelukonetta eli
selvästi yli kymmenkertainen määrällinen ylivoima. Suomella oli ainoastaan noin
40 Fokker D.XXI hävittäjää, noin 15 Blenheim pommittajaa sekä kuutisenkymmentä
vanhentunutta tiedustelukonetta.
Taktisena torjuntatavoitteena oli yksinkertaisesti
aiheuttaa vihollispommittajille niin suuret tappiot kuin mahdollista. Hyökkäykset
aloitettiin pommitusmuodostelmien takaosista; ensin vaiennettiin taka-ampujat
ja sitten tuli kohdistettiin vuorollaan kuhunkin moottoriin. Päämääränä oli
tuhota kohteeksi valittu pommitusmuodostelma kokonaisuudessaan. Esimerkiksi
luutnantti Jorma Sarvanto ampui 6.1.1940 neljässä minuutissa alas 6 DB-3
neuvostopommittajaa seitsenkoneisesta osastosta. Jäljelle jääneen koneen
pudotti hetkeä myöhemmin luutnantti Pelle Sovelius.
Hävittäjäkoneiden pienen lukumäärän vuoksi pyrittiin
välttämään sitoutumista hävittäjätaisteluihin. Huoltomahdollisuudet takaavina
päätukikohtina olivat taaemmat lentokentät ja eteentyönnettyinä työkenttinä
käytettiin muun muassa järvien jäille sijoitettuja tilapäistukikohtia. Varaohjaajia
ei ollut, joten hävittäjälentäjät lensivät 6 - 8 torjuntalentoa päivittäin.
Ensimmäisenä sotakuukautena hävittäjien päätehtävänä oli
suojata maavoimien joukkoja, kuljetuksia ja huoltokeskuksia Karjalan
kannaksella. Samoin suojattiin Laatokan pohjoisrannan joukkoja sekä
suoritettiin jonkinverran rynnäkkölentoja. Viholliskoneita ammuttiin alas 60
kpl.
Vähälukuista pommituskalustoa käytettiin
yksittäissuorituksin sekä kaukotiedusteluun että vihollisen selustayhteyksien
häirintään. Paremminkin museoon kuin taistelukentälle kuuluvat tiedustelukoneet
kärsivät sodan alussa siksi paljon tappioita, että niiden käytössä siirryttiin
yötaktiikkaan. Tässä ne osoittautuivat tehokkaiksi sekä tiedustelun että
häirintäpommitusten ja -rynnäköiden kannalta. Neuvostojoukot olivat
tottumattomia metsäsodankäyntiin ja tarjosivat monine nuotioineen otollisia
kohteita.
Toisen sotakuukauden aikana hävittäjien tehtävänä oli
suojata selustan huoltokeskuksia, liikennesolmukohtia ja teollisuuskeskuksia. Pienen
konemäärän vuoksi tämä oli tehtävä joukkojen suojauksen kustannuksella. Erillistehtävänä
oli Laatokan pohjoisrannalla hyökkäävien omien joukkojen suojaus. Torjuntalentoja
lennettiin 800 kpl ja 53 viholliskonetta ammuttiin alas.
Kolmantena sotakuukautena Neuvostoilmavoimat keskittivät
suuria pommitusmuodostelmia etulinjaan ja alkoivat käyttää runsaasti
saattohävittäjiä. Koska suomalaishävittäjien päätehtävänä oli Kannakselle
suuntautuvien huoltoyhteyksien suojaus, vain osaan näistä voitiin suunnata
torjuntaosasto. Näiden lisäksi tuli kotirintamalta jatkuvasti suojaupyyntöjä. Hävittäjien
tarve kaikkialla ilmeni selkeästi mm. siinä, että hävittäjälennosto oli
ajoittain hajautettu yhdeksään tukikohtaan Pohjois-Karjalasta aina
Lounais-Suomeen asti. Torjuntalentoja lennettiin 2000 kpl ja 71 viholliskonetta
ammuttiin alas.
Viimeisen sotakuukauden alkaessa oli tilanne Kannaksella
muodostunut niin kriittiseksi, että koko hävittäjävoima keskitettiin sinne. Sekä
hävittäjät että pommittajat suunnattiin maataistelutehtäviin torjumaan
vihollisen sivustahyökkäyksiä jään yli. Vihollisen joukoille aiheutettujen,
puolustuksen onnistumisen kannalta ratkaisevien, tappioiden lisäksi pudotettiin
23 viholliskonetta.
Suomen ilmavoimat pystyi sodan aikana lisäämään
lentokalustoaan sekä ostojen että lahjoitusten kautta. Uusina tyyppeinä saatiin
mm. Morane M.S.406 ja Fiat G.50 koneita, mutta niiden operatiivinen
käyttöönotto tapahtui vasta sodan loppuvaiheessa. Hävittäjien pienten
tappioiden (esim. vain 9 Fokkeria menetettiin) vuoksi Suomen hävittäjävoima oli
selvästi suurempi sodan loppuessa kuin se oli ollut sen alkaessa.
Sotakokemukset osoittivat sekä taktiikan että
koulutusperiaatteiden olleen oikeat. Fokkereilla saavutettiin pudotussuhde 16:1
(ilmataistelussa pudotetut koneet : ilmataistelussa menetetyt omat koneet),
jota on pidettävä erittäin hyvänä henkilöstön taidon osoituksena, sillä
omatessaan kiinteän laskutelineen Fokker oli hidas pommikoneiden torjuntaan ja
kömpelö hävittäjätaisteluihin.
Jatkosodan alkaessa Suomella oli noin 120 hävittäjää
tyyppeinä Brewster, Fiat, Morane Saulnier, Curtiss ja Hurricane, 21
pommikonetta päätyyppinä Blenheim sekä 58 vanhentunutta tiedustelukonetta. Hyökkäysvaiheessa
Suomella oli ilmanherruus ja varsinkin Brewsterit kunnostautuivat saavuttaen
erinomaisen pudotussuhteen 32:1. Ne liittivät talvisodan osastotaktiikkaan ja
ampumatarkkuuteen heiluritaktiikan, joka puri hyvin senaikaisiin
päävastustajiin I-153 Tsaikkaan ja I-16 Rataan, jotka olivat ketterämpiä, mutta
hieman hitaampia. Aikaa myöten vastustaja sai nopeampia koneita.
Brewsterit, Moranet, Fiatit ja Curtissit alkoivat
vanhentua operatiivisesti vuodesta 1943 alkaen. Ne taistelivat edelleen
voittoisasti, mutta niillä ei ollut enää täyttä torjuntatehoa, sillä vihollinen
saattoi nopeuteensa turvautuen välttää taistelun. Tällöin saatiin uusia hävittäjiä,
Messerschmitt 109 G -koneita, joilla torjunta saatiin laadullisesti jälleen
ajan tasalle. Määrä oli kuitenkin täysin riittämätön, vain 30 kpl. Pommituslennostoa
vahvistettiin Dornier Do 17 ja Junkers Ju 88 -koneilla.
Asemasodan tärkeimmät ilmaoperaatiot toteutettiin
Suomenlahdella. Ne saivat alkunsa meritoiminnasta ja kulminoituivat Kotkan ja
Helsingin pommituksiin. Suomalaiset hävittäjälentäjät kantoivat pääkuorman
torjuntataisteluissa ja varsin menestyksekkäästi. Ilmavoimien periaate
keskittyä ilmataisteluihin vihollistukikohtiin tehtävien hyökkäysten sijasta
osoittautui oikeaksi. Maahan tuhotut lentokoneet eivät olisi merkinneet suurta
ongelmaa Neuvostoliitolle, jonka oma lentokoneteollisuus oli saatu täyteen
vauhtiin ja joka lisäksi sai massiivista materiaalitukea USA:sta ja
Englannista. Sen sijaan tappioista johtuva koulutettujen lentäjien puute alkoi
vaivata yhä pahemmin. Tämä kävi ilmeiseksi, kun kevään 1944 suurten
ilmataistelujen jälkeen neuvostolaivasto oli pakotettu vetämään kokonaisen
lentorykmentin pois rintamatehtävistä lentäjäpuutteen vuoksi.
Kun Neuvostoliiton eteneminen Saksan valloittamilla
alueilla alkoi, lisättiin painostusta myös Suomen suunnalla. Neuvostoliitto
aloitti Kannaksella strategisen hyökkäyksen 9.6.1944. Vihollisen ylivoimasta
huolimatta Suomen ilmavoimat pystyi keskittämään voimansa puolustuksen
painopisteeseen ja saamaan aikaan hyviä tuloksia. Suurhyökkäyksen alkaessa
laivueissa oli vain noin 40 Messerschmittiä, mutta onneksi Saksasta saatiin
koko ajan lisäkoneita, joiden yhteismäärä kohosi kaikkiaan 74:ään. Näin
kiivaista taisteluista huolimatta torjuntakoneiden määrä lisääntyi jatkuvasti. Pommikoneiden
määrä oli kesäkuun alussa 66 kpl.
Eräs esimerkki Suomen ilmavoimien kyvystä hankkia
ajallinen ja paikallinen ilmaylivoima oli se, että sekä suomalaiset
pommituslaivueet että saksalainen tukiosasto Kuhlmey pystyivät kaiken aikaa
jatkamaan pommituksiaan. Nämä olivat ratkaisevia puolustuksen kannalta, sillä
iskut pystyttiin yleensä kohdistamaan vihollisen hyökkäysvalmiisiin ryhmityksiin
ja näin estämään useat hyökkäykset jo ennakolta. On lisäksi huomionarvoista,
että yhtään omaa pommittajaa ei ammuttu alas niistä muodostelmista, jotka
olivat Messerschmitt hävittäjien suojaamia. Messerschmittit saavuttivat
pudotussuhteen 25:1.
Suomen hävittäjävoima oli jälleen vahvempi sodan
loppuessa kuin se oli ollut sen alkaessa, ja suomalaiset saavuttivat mm.
maailmanennätyksen hävittäjä-ässien lukumäärässä väkilukuun suhteutettuna. Lisäksi
lähes kaikki huippuässät olivat mukana sodan lopputaisteluissa aivan kuin he
olivat olleet neuvostohyökkäyksen alkaessakin. Myöskin tiedustelu- ja
pommituslaivueet, kuten edellä on jo todettu, pystyivät toteuttamaan kaikki
tehtävänsä suurhyökkäyksen torjunnassa.
Kaikkiaan 19 lentäjää saavutti Mannerheim-ristin
ritariuden. Kahdesta pilotista, lentomestari Ilmari Juutilaisesta
(muistelmateos: Punalentäjien kiusana) ja kapteeni Hans Windistä, tuli
kaksinkertainen Mannerheim-ristin ritari.