autot.gif (985 bytes)ea_ala.gif (644 bytes)

Packard


Marskin 1938 kaksitoistasylinterinen Packard Touring Limousinen historian alkuvaiheet ovat hivenen epäselvät, mutta varmuudella tiedetään sen ensimmäisen suomalaisen omistajan olleen Suomi-Filmi Oy:n toimitusjohtaja Nils Dahlström, joka osti auton 24.3.1939. Vuonna 1941 auto otettiin lain suomin valtuuksin ja sotatilaan vedoten armeijan käyttöön. Ensimmäistä kertaa tämä majesteetillinen kulkuneuvo nähtiin SA-1 kilvin varustettuna syyskesällä 1941. Auto oli varustukseltaan suorastaan loistelias.

Auton muutamia teknisiä tietoja:

  • Paino tyhjänä perusvarustein 2570 kg.
  • Moottori oli V-12, teho 175 hv/3200kierr.min.
  • Huippunopeus 160 km/t.
  • Käytössä 3-vaihteinen vaihteisto.
  • Polttoainesäiliö 112 litraa.

Tätä V12 Packardia Marski käytti kaikista käytössä olleista autoistaan eniten. Syitä tähän oli useita, esimerkiksi Packard oli kaksine lämmityslaitteineen ja tiiviine umpikoreineen paras vaihtoehto talvikeleille.

Marsalkan henkilökohtainen autonkuljettaja Kauko Ranta on eräässä haastattelussa ilmoittanut ajaneensa jatkosodan aikana Marskin kaikilla päämajan autoilla yhteensä noin 100 000 kilometriä, näistä 25 000 kilometriä  Packardilla. Viimeisen kerran Kauko Ranta ajoi Packardilla 4.8.1944 kyyditessään ylipäällikköä eduskuntatalolle vannomaan presidentinvalaa.

Vuodesta 1944 lähtien Marskin kuljettajana toimi aina hänen kuolemaansa saakka ylikersantti Oskar Nuotio. Nuotio myös ohjasi Packardia presidentillisenä ajoneuvona viimeisen kerran 8.3.1946, kun hän ajoi auton Presidentin linnasta Kaivopuistoon. Vuonna   1949 auto alkoi olla sen verran vanhanaikainen, että se asetettiin myyntiin. Uusi ostaja autolle löytyi Ahvenanmaalta.

Packardin tilalle ostettiin 1949-mallinen Cadillac Series 75 Limousine, jolla Nuotio kuljetti Mannerheimia hänen kuolemaansa asti. Nykyään Marskin Packardin omistaa lapualainen Timo Vuorenmaa ja auto on hänen tallissaan.

Kuvakirjasto Mannerheimin autoista

 

Asunnot | Louhisaari | Marskin maja | Bomanin huvila | Kirkniemi | Val-Mont | Postimerkit | Autot | Ratsastus | Matkat | Metsästys | Aseet | Asut | Muistelmat | Arkisto | Mannerheim-kirjallisuus | Muistomerkit | Ratsastajapatsas | Ruokalajit | Jääkärilippu | Hanko | Mannerheim-museo | Karjalaan jääneet sankarivainajat | Videot ja kuvakirjastot | Linkkisivu

Etusivulle

ELÄMÄNKAARI | SUKU JA PERHE | KASVUAIKA | SOTILASURA | VAPAUSSOTA | VALTIONHOITAJA 1918-1919 | SIVIILISSÄ | PUOLUSTUSNEUVOSTO | YLIPÄÄLLIKKÖ 1939-1946 | TASAVALLAN PRESIDENTTI 1944-1946 | ELÄKEVUODET | ERIKOISAIHEET | HAKU