bilarna.gif (844 bytes)

Mercedes


Mannerheim hade flera bilar till sitt förfogande under andra världskriget. De mest kända av hans bilar var Mercedes Benz F-Cabriolet samt V12 Packard. Andra nämnvärda bilar var en Mercedes Benz 320 Cabriolet och en Chrysler Imperial årsmodell 1939.

En gemensam faktor i Mannerheims bilar var att de hade samma registernummer SA-1. Detta är en intressant detalj i bilismens historia i Finland eftersom ingen har haft fyra bilar samtidigt registrerade med samma nummer! Efter marskalkens död 1951 har detta nummer inte mera använts och försvarsministerns bil fick registernumret SA-2.

Mannerheims chaufförer måste strängt följa efter vissa principer. Man fick köra hårt men framme måste man vara vara punktligt. Körstilen måste vara oklanderlig och det fick inte förekomma några gropar eller svängningar. Mannerheims chaufförer lärde sig snabbt hans krav och vanor och det var sällan det hördes några klagomål från bakbänken.

Man kan bekanta sig lite närmare med de mest kända representationsbilarnara
MB 770 F-Cabriolet och V12 Packard

Bildgalleri av Mannerheims bilar

Bostäderna | Villnäs | Jaktstugan | Bomans villa | Gerknäs | Val-Mont | Frimärken | Bilarna | Hangö | Ridning | Resorna | Jakt | Vapnen | Kläderna | Memoarerna | Arkivet | Mannerheim-litteraturen | Minnesmärken | Ryttarstatyn | Maträtter | Jägarfanan | Mannerheim-museet | Länkar

Etusivulle

LEVNADSLOPPET | SLÄKTBAKGRUNDEN | UPPVÄXTIDEN | MILITÄRKARRIÄRENMEDBORGARKRIGET | RIKSFÖRESTÅNDARE 1918-1919 | I DET CIVILA | FÖRSVARSRÅDET | ÖVERBEFÄLHALVAREN 1939-1946 | REBUBLIKENS PRESIDENT 1944-1946 | PENSIONÄRSÅREN | SPECIALOMRÅDEN | SÖK