De första tiderna av Mannerheims 12 cylindriga Packard Touring Limousine är
osäkra men med säkerhet kan man säga att dess första finska ägare var Suomi-Filmi
AB:s direktör Nils Dahlström som köpte bilen 24.3.1939. År 1941 togs bilen över av
försvarsmakten till armens bruk. På sensommaren 1941 kunde man första gången se denna
majestetiska bil försedd med registerplåtarna SA-1. Bilen var till sin inredning och
utrustning rent av lyxig.
Några tekniska detaljer:
- Vikt med basutrustning 2570 kg.
- Motorn var en V-12, effekten 175 hk/3200r.min.
- Topphastighet 160km/h.
- Växellåda med 3 växlar.
- Bränsletanken 112 liter.
Mannerheim använde V12 Packarden mera än de andra bilarna han hade till sitt
förfogande. Det fanns många orsaker till detta men det att Packarden hade dubbla
kupévärmare och var tät gjorde den till det bästa alternativet för vinterföre.
Kauko Ranta, som var Mannerheims personliga chaufför, har vid en intervju sagt att han
under fortsättningskriget körde med överbefälhavarens alla bilar sammanlagt 100 000
km. Av dessa körde han 25 000 km med Packarden. Sista gången när Kauko Ranta körde med
Packarden var 4.8.1944 när överbefälhavaren skulle ge sitt presidentlöfte i Riksdagen.
Översergeant Oskar Nuotio tjänstgjorde som marskalkens chaufför från 1944 ända fram
till hans död. Nuotio körde med Packarden sista gången 8.3.1946 när han åkte från
Presidentens slott till Brunnsparken. 1949 var bilen redan så gammalmodig att den såldes
bort. Den nya ägaren var från Åland.
Packarden ersattes med Cadillac Series 75 Limousine av årsmodell 1949. Med den körde
Nuotio Mannerheim fram till hans död. I dag ägs Mannerheims Packard av Timo Vuorenmaa
från Lappo och bilen förvaras i hans garage.
Man kan bekanta sig lite närmare med de mest kända representationsbilarnara
MB 770 F-Cabriolet och V12 Packard
Bildgalleri av Mannerheims bilar
|