Mannerheims Mercedes Benz 770 F-Cabriolet också känd som Grosser Mercedes
Offener Tourenwagen var en av sin tids dyraste och finaste bilar. Bilen vägde 4100 kg och
med sina 230 hästkrafter nådde denna bepansrade koloss en topphastighet på 170 km/h.
Bilen transporterades till Finland via Vasa i december 1941. Den överlämnades åt
mottagaren i St. Michel 16.12.1941.
Bilen var en gåva från Hitler till Mannerheim men inte på 75-årsdagen som ofta har
påståtts. Hitler gav 4.6.1942 tre splitternya Steyr-terrängbilar åt Mannerheim.
Mercedesbilen hade imponerande yttre mått. Totallängden var nästan sex meter (5980 mm),
höjden (med taket uppe) 1800 mm, axelbredden 3880 mm, markhöjden 200 mm oh bredden 2050
mm. Kauko Ranta, Mannerheims chaufför, tog fyra timmar på sig för att tvätta bilen.
Däckens storlek var 81/4 x 17.
Bilens bepansrade golvdelar var av 5.5.-6 mm och de andra plåtdelarna av 3 mm tjockt
specialhärdat stål. Bilen skulle ha klarat av mindre minor och från eldgivning av
dåtida lättare vapen. Vindrutorna var gjorda av 40 mm tjockt skottsäkert glas.
Inuti var bilen lyxig. Inredningen var av läder och mellan sitsarna hade man armstöd som
kunde lyftas upp. Bakom frambänkarna hade man tre hopfällbara sitsar. Således kunde
bilen inrymma nio personer.
Bilen förbrukade bränsle i landsvägskörning 27 liter per 100 km. Bensintanken var
rymlig med sina 195 liter. Som bränsle användes syntetiskt bensin enbart importerat
från Tyskland för denna bil.
Mannerheim använde bilen flitigt och inte enbart för representationskörningar men om
föret och vägarna var bra kunde bilen användas också för vanliga arbetsresor.
Mannerheim blev i augusti 1944 vald till republikens president men till
installationtillfället kom han inte med sin Mercedes utan med V12 Packard kupén.
Man kan bekanta sig lite närmare med de mest kända representationsbilarnara
MB 770 F-Cabriolet och V12 Packard
Bildgalleri av Mannerheims bilar
|