Auton muutamia teknisiä tietoja:
Tätä V12 Packardia Marski käytti kaikista käytössä olleista autoistaan eniten. Syitä tähän oli useita, esimerkiksi Packard oli kaksine lämmityslaitteineen ja tiiviine umpikoreineen paras vaihtoehto talvikeleille. Marsalkan henkilökohtainen autonkuljettaja Kauko Ranta on eräässä haastattelussa ilmoittanut ajaneensa jatkosodan aikana Marskin kaikilla päämajan autoilla yhteensä noin 100 000 kilometriä, näistä 25 000 kilometriä Packardilla. Viimeisen kerran Kauko Ranta ajoi Packardilla 4.8.1944 kyyditessään ylipäällikköä eduskuntatalolle vannomaan presidentinvalaa. Vuodesta 1944 lähtien Marskin kuljettajana toimi aina hänen kuolemaansa saakka ylikersantti Oskar Nuotio. Nuotio myös ohjasi Packardia presidentillisenä ajoneuvona viimeisen kerran 8.3.1946, kun hän ajoi auton Presidentin linnasta Kaivopuistoon. Vuonna 1949 auto alkoi olla sen verran vanhanaikainen, että se asetettiin myyntiin. Uusi ostaja autolle löytyi Ahvenanmaalta. Packardin tilalle ostettiin 1949-mallinen Cadillac Series 75 Limousine, jolla Nuotio
kuljetti Mannerheimia hänen kuolemaansa asti. Nykyään Marskin Packardin omistaa
lapualainen Timo Vuorenmaa ja auto on hänen tallissaan.
|
||
Asunnot | Louhisaari | Marskin maja | Bomanin huvila | Kirkniemi | Val-Mont | Postimerkit | Autot | Ratsastus | Matkat | Metsästys | Aseet | Asut | Muistelmat | Arkisto | Mannerheim-kirjallisuus | Muistomerkit | Ratsastajapatsas | Ruokalajit | Jääkärilippu | Hanko | Mannerheim-museo | Karjalaan jääneet sankarivainajat | Videot ja kuvakirjastot | Linkkisivu |
||
ELÄMÄNKAARI | SUKU JA PERHE | KASVUAIKA | SOTILASURA | VAPAUSSOTA | VALTIONHOITAJA 1918-1919 | SIVIILISSÄ | PUOLUSTUSNEUVOSTO | YLIPÄÄLLIKKÖ 1939-1946 | TASAVALLAN PRESIDENTTI 1944-1946 | ELÄKEVUODET | ERIKOISAIHEET | HAKU |