Yhtenäinen piirre Marskin autoissa oli sama rekisterinumero SA-1 ja tämä onkin kiinnostava yksityiskohta suomalaisessa autoilun historiassa: kenelläkään ei koskaan ole ollut neljää samanaikaisesti liikenteessä olevaa autoa käytössään, joissa on yksi ja sama rekisterikilpi! Marsalkan kuolemasta lähtien 1951 tämä tunnus jäädytettiin ja puolustusministerin auton rekisteritunnukseksi tuli SA-2. Kyyditettävänä Mannerheim oli vankkumaton periaatteissaan: kovaa sai ajaa, mutta
perillä piti olla täsmällisesti. Ja ajotavan oli oltava moitteeton eli töyssyttelyt ja
heilahtelut olivat kiellettyjä. Mannerheimin autonkuljettajat oppivat ylipäällikön
tavat ja vaatimukset, jonka seurauksena Marskin ärähtelyt takapenkillä olivat
harvinaisia. Seuraavassa perehdymme vähän tarkemmin Mannerheimin tunnetuimpiin edustusautoihin eli
Mercedes Benz 770 F-Cabrioletiin sekä V12
Packardiin.
|
||
Asunnot | Louhisaari | Marskin maja | Bomanin huvila | Kirkniemi | Val-Mont | Postimerkit | Autot | Ratsastus | Matkat | Metsästys | Aseet | Asut | Muistelmat | Arkisto | Mannerheim-kirjallisuus | Muistomerkit | Ratsastajapatsas | Ruokalajit | Jääkärilippu | Hanko | Mannerheim-museo | Karjalaan jääneet sankarivainajat | Videot ja kuvakirjastot | Linkkisivu |
||
ELÄMÄNKAARI | SUKU JA PERHE | KASVUAIKA | SOTILASURA | VAPAUSSOTA | VALTIONHOITAJA 1918-1919 | SIVIILISSÄ | PUOLUSTUSNEUVOSTO | YLIPÄÄLLIKKÖ 1939-1946 | TASAVALLAN PRESIDENTTI 1944-1946 | ELÄKEVUODET | ERIKOISAIHEET | HAKU |